Metoda

Stań stabilnie. Poczuj Ziemię pod stopami. Odetchnij głębiej. Wróć. Do swojego pierwotnego rytmu. Do korzeni. Wsłuchaj się w ciało. Przypomnij sobie jego język. Odzyskaj Moc.

Praca z ciałem to nie rzeźbienie sylwetki (choć takie “efekty uboczne” mogą się czasem pojawić). To przede wszystkim praca z wyostrzaniem zmysłów, z uważnością, koncentracją, zwiększaniem świadomości. Zazwyczaj joga kojarzy się z zaawansowanym wyginaniem na macie i dążeniem do perfekcji. Tymczasem prawdziwym celem jest pełniejsze doświadczanie tego, kim jesteśmy, przywrócenie radości z bycia w ciele, swobody ruchów, uwolnienie od napięć, odzyskanie dostępu do “intuicji ciała” – naszego wrodzonego, pierwotnego bogactwa.

Praktykuję od 14 roku życia. O tym jak (burzliwie) doszłam do podejścia, w jakim pracuję teraz, przeczytasz tutaj.

JAK TO SIĘ ROBI2

Z doświadczenia wiem, że nie ma jednej, uniwersalnej ścieżki, dobrej dla wszystkich.  Praca z ciałem wymaga uważności i szacunku dla zmieniających się potrzeb, wieku, samopoczucia, a nawet pory dnia i roku. Każdy z nas ma swoje tempo i swoje niepowtarzalne zasoby. Zadaniem nauczyciela jest dostrzec potencjał ucznia  i efektywnie go wykorzystać.

Z tego też powodu w swojej pracy korzystam z różnych narzędzi, które mają doprowadzić do tego samego celu: zdrowia, wolności od napięcia i pierwotnej radości z bycia we własnej skórze.

podejście psychosomatyczne2

Z JAKICH NARZĘDZI KORZYSTAM2

ASANY – pozycje jogi. W tradycji vinyasa krama, w której uczę, asany układane są w sekwencje. Ruchy wykonywane są powoli i zsynchronizowane z oddechem. Sekwencje asan układane są indywidualnie – w zależności od ucznia, jego potrzeb, stanu psychofizycznego, a także przy uwzględnieniu pory roku, dnia, czy pogody. Synchronizacja ruchu z oddechem wymaga uważności i koncentracji. Uczy nas bycia tu-i-teraz, oraz obserwacji tego, co w danym momencie dzieje się w naszym ciele. Praktyka uczy nas również akceptacji. Pomaga wzbudzić szacunek do naszego ciała i jego unikalnych właściwości. Pozwala spojrzeć na nie takim, jakie ono jest – ze wszystkimi ograniczeniami, oraz z potencjałem.

PRANAJAMA – techniki oddechowe. Zgodnie z wiedzą o fizjologii naszego organizmu, a także z tradycją jogi, odpowiednio dobrane praktyki oddechowe mogą pobudzać lub uspokajać, oczyszczać lub podnosić poziom energii.

TECHNIKI KONCENTRACYJNE – pracując z tym narzędziem próbujemy osiągnąć stan, w którym umysł skupia się wyłącznie  na jednej rzeczy. W jodze opisuje się to terminem: dharana.

AUTORSKIE ĆWICZENIA ŚWIADOMOŚCI CIAŁA – bazując na swoim wieloletnim doświadczeniu, stworzyłam ćwiczenia, które pomagają uczniom w zrozumieniu tego, co dzieje się w ich własnych ciałach. Uczymy się na nowo poruszać, stać , siedzieć, sięgać – współpracować z grawitacją. Zdarza się, że czasem po raz pierwszy uświadamiamy sobie napięcia, które towarzyszyły nam przez miesiące, a nawet lata, a które przestaliśmy zauważać.

TECHNIKI EKSPRESYWNE – takie jak swobodny ruch, rysunek intuicyjny, krąg rozmowy pozwalają na wyrażenie tego, co się pojawia. Potrzeba ekspresji jest wpisana w naszą naturę. Gdy się pojawia – dajemy jej ujście

PRZYRODA – ucząc się działać w jej rytmie, wyostrzamy zmysły, zwiększamy wrażliwość, odnajdujemy właściwą perspektywę i jasność spojrzenia, znajdujemy  spokój i ukojenie

OTWARTOŚĆ – jest niezwykle pomocna w poszukiwaniu nowych ścieżek. Czasem może okazać się, że wspólnie z uczniami odkrywamy zupełnie nowe narzędzia,  dopasowane idealnie do ich potrzeb.  Uważam, że cechą dobrego nauczyciela jogi jest elastyczność – w pierwszej kolejności elastyczność umysłu.

JAKIE ZAJĘCIA WYBRAĆ2

CO MOGĘ ZYSKAĆ PRACUJĄC Z CIAŁEM2

Wspaniałego, wiernego przyjaciela – ciało jest z Tobą przez całe życie: od pierwszego do ostatniego dnia. Zamiast z nim walczyć i je poprawiać, możesz nauczyć się nim cieszyć i wykorzystywać jego potencjał.

Darmowego doradcę – ciało jest czymś w rodzaju “oddychającej intuicji”. Pomaga podejmować decyzje. Wystarczy, że nauczysz się rozumieć jego język. To łatwiejsze, niż myślisz!

Panowanie nad stresem – dzięki świadomości tego jak Twoje ciało reaguje na stresujące sytuacje, będziesz w stanie uniknąć ich długotrwałych negatywnych konsekwencji. Opanujesz techniki, które pomogą Ci bezpiecznie, na bieżąco zrzucić z ciała stres i napięcie.

Poczucie siły i kontroli – kiedy masz świadomość ciała i emocji, rzadko dajesz się wyprowadzić z równowagi. Twoje ciało podpowiada Ci co jest dla Ciebie w danej chwili najlepsze. Ufasz sobie.

Zdrowie – uczysz się jak poruszać się bez nadmiernego napinania ciała i obciążania stawów. Potrafisz w porę reagować na sygnały alarmowe płynące z ciała. Dajesz ujście niewyrażonym emocjom, “zamrożonym” w ciele w postaci napięć i usztywnień, z czasem powodujących ból lub choroby psychosomatyczne. Odnajdujesz przyjemność płynącą z wyrażania, ruchu, głębokiego oddechu, ożywienia ciała.

Radość z bycia w ciele – lubisz siebie. Znasz siebie. Jesteś sobą. Cieszysz się swoim ciałem. Dobrze czujesz się ze swoją wyjątkowością.

Polepszenie relacji z otoczeniem – świadomość tego, co czujesz oraz tego jak Twoje ciało reaguje na emocje, to rzadka i ceniona umiejętność. Zarówno w życiu osobistym, jak i w pracy. Kiedy rozumiesz siebie, łatwiej Ci też zrozumieć innych.

Pamiętaj, że zajęcia pogłębiania świadomości ciała to nie rehabilitacja, ani psychoterapia. Mogą być one jednak ich świetnym uzupełnieniem!:)

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s